Saturday, November 20, 2010

Dina Halim Bridal Boutique Online Contest - 'Dari Mata Jatuh Ke Hati'

Contest again????Ngeee~ 

Lalalalalalallalalala~ [muke berseri-seri seperti telah melupakan apa yang telah dijanjikan dan diniatkan di dalam hati--->>sila rujuk entry sebelum ini...adeh2..ok dear kali ni saje k..ampun~] 

.::: Official badge for the contest  [pic source:http://dinahalim.blogspot.com] :::.
Dina Halim Bridal Boutique ni saya dah survey2 gak before ni..I siap dah mintak quotation you kat tokey butik ni. Hehe..Tu belum lagi kes saya mintak quotation dengan husband dia @ Sebumbung Fotografik  untuk fotografi majlis bertandang side chinta hati saya...Tak rasa macam semangat gile ke saya??Hohohohoho~

Alih-alih lepas dah tanya quotation semua tu, Kak Dina ni collaborate buat contest ni plak with her husband...[adekah itu merupakan satu lagi chances?]  

Owh TIDAK!!!Takkan saya tak mau join kan??

Can we call it as a coincidence??Hmmm..maybe~ 

So why not I just try my luck..mana tau ade rezeki kan....Amin~ [cepat korang semua tolong doakan saya menang....huhu...walaupun saya tahu yang kesemua contest yang saya masuk selalu tak  menang gak..takpe la..be positive. At least I'm trying my best rite??]  

Chuppp!!Kalo korang tanya la kan bila saya ni nak kawen sibuk beriya sangat survey semua benda and kalut semacam macam nak kawen besok jek [owh...I wish~ Gatal gile ek??:P Oitttt!!Kursus kawen pun tak pegi lagi ade hati nak kawen besok?????Wuu~] kalah orang yang confirm2 dah ade date kan?? Hmmm...Jawapannya ialah insyaAllah coming soon..doa-doakan la yek.Hanya orang-orang yang saya mintak quotation jek yang tahu jangkaan masa saya akan kawen..Bukan sebab I ni artis sibuk nak sorok2 tarikh..[wahhh!!Artis tu...tak tahan seyyyy!!] tapi memang betul2 saya tak boleh nak reveal date yang official..Tunggu mak ayah saya balik dari haji yek...and ini semua atas permintaan kedua belah pihak keluarga [Confirm bajet macam artis!!Hee~]   

But don't worry...once dah ada date saya akan buat ala-ala press conference gitu~ *wink*

Ok la..back to the contest thingy...Syarat2 contest can be view HERE. 

Banyak kan syaratnya??So nak menang punya pasal tak kisah la..ikut jek la ape yang tuan punya contest  ni nak....

Dengan lafaz Bismillah mari kita mulakan penceritaan kisah cinta ku...[Isk!!Saya mengalami sydrome cuak yang melampau]

Sebelum itu, maaf yek juri2 sekalian..saya ni kalo bab esei memang fail skit..Takut apa yang saya sampaikan tak sampai nanti..Cube kalo suh saya cerita secara live...confirm2 la siap dengan sound effect saya cite  sekali nanti..hehe.. 
.::: Ni jek pose yang saya boleh tunjukkan..asyik-asyik bergambar time makan and makan..lain semua takde..betapa tidak sweetnya kami..huhu~ :::. 


Ni gambar kami berdua [Ade orang cakap muke kami ade iras..ade ke??Takde kan??Sebab saya lagi comey dari dia kan??Kuikuikui~] Sedey sangat sebabnya cari-cari gambar memang tak jumpa yang sesuai...bukan saje tak sesuai..sebenarnya memang tak banyak pun gambar kami berdua...nampak sangat kami tak ade momento  yang indah kan?Huhu..[Tu pihak juri dah mula la tu tolak satu markah...huhu..ok..mula sudah mau sadis...]  

Kami berdua duduk jauh...dari zaman saya belajar dulu. Ala-ala PJJ gitu..Percintaan Jarak Jauh .Tak pernah dapat satu tempat yang sama.. dia di utara..saya plak di selatan..dalam setahun ada lah berjumpa dua tiga kali saje...dengan kekangan masa lagi...dengan $$ pun tak berapa banyak...almaklumlah kan..masa tu kiteorg students lagi..cuma sekarang ni [baru 2 tahun lepas tak silap saya la] , alhamdulillah dia dapat pindah selatan..tu pun masih jarang berjumpa...sabar jek kan?Tu belum lagi kes saya jumpa sembunyi-sembunyi dia tanpa pengetahuan parents saya...[Ampun mak ayah..bukan niat nak tipu ke hape...tapi betullah..tak tenang hati ni bile tak dapat restu mak ayah...rasa bersalah sangat-sangat]  
  
Macam mana nak start cite ni?? 
[Nota: saya tak reti nak cite style dalam novel..ayat jiwang gitu...kelemahan yang saya tau dari dulu lagi..lagi plak rasa segan dengan kisah cinta sendiri...kalo cite jek even secara penulisan saya akan mula rasa sayu...tapi takpe la..saya cite serba sedikit sahaja..tak boleh cite semua utk tatapan semua orang..confirm boleh buat tv series...huhu~ nampak saje saya cool and tenang tapi hanya Tuhan jek tahu rahsia hati saya...] 

Percintaan pandang pertama saya dan si dia?

Erkkk??Takde yek...again!! [Tetttt!!Potong lagi markah...huhu...]

Macam ni..pandang pertama saya pada chinta hati saya ialah perasaan BENCI. Ya betul..BENCI..Hari pertama class  [masa tu kiteorang matrix] dia jejakkan kaki jek ke kelas saya, saya terus rasa MELUAT !! [Kalo orang lain memang terus tersuka pada pasangan masing-masing tapi saya plak takde langsung feeling begitu...haih~]

Terus rasa dalam hati :  
 " Gile poyo mamat ni...dah le masuk kelas lambat..pastu macam bagus jek..dengan rambut yang ade ekor ..ntah pape jek la style mamat ni...."   

Saya memang rasa tiba-tiba jek benci kat dia..Padahal selama ni saya tak pernah jumpa dia pun kat mana2 tempat di muka bumi ini. Alih2 nak benci orang kan?Tak ke pelik tu...?? Hmmm..apsal saya tibe2 benci dia kan?Ntah la..saya pun confused...

Dia memang takde buat apa-apa pun kat saya...say hi hi bye bye pun takde..senyum ke hape kat saya pun takde..tapi saya tetap benci dia gak...masa tu saya memang tak amik tahu pasal dia pun...saya dengan dunia saya...dia dengan dunia dia..nama dia pun saya tak tau...masih saya ingat lagi masa bergossip pot pet pot pet dengan bebudak kelas saya..budak2 ex-sekolah dia ni cite la kat kiteorang yang dia ni dulu kat sekolah slalu  orang panggil dia Bob Subuh..Apsal ek??Hmm..sebabnya masa sekolah dulu dia ni la bilal sekolah masa solat Subuh..Err...Bob tu takde kena mengena dengan nama sebenar dia. Owh maybe sbb dia gomok kan so tu orang panggil dia Bob..betul tak teori saya??[Ampun chinta hati~ hehe...saya tetap sayang kamu!!]   

OMG!!Bilal tu beb...tak percaya gile la..muke ganaz bole plak jadi bilal subuh..mak aihhhh!!Time tu la mula skit-skit persepsi saya kat dia berubah sikit...sikit jek...tak banyak pun..and saya makin excited  nak tau pasal mamat poyo ni...rasa macam ade sumthing pasal dia yang dia tak tunjukkan kat orang lain..I loike that style~

Selama satu semester kiteorang macam kawan sekelas lain..bergado jek selalu..cakap dalam tipon ganaz jek...[Ops !!bukan bergayut ok...semua perbualan kami di dalam tipon masa tu berkaitan dengan hal-hal kelas and pelajaran saje...wahhh!!skemanya daku~hehe...] Takdenya kiteorang nak cakap baik-baik..and dia pun memang jenis ganaz camtu..pastu suke miscall2 saya..yela kan, time tu mana ade duit sangat....nak topup pun kena berjimat...so sudahnya dia fire saya dengan miscall jek la..Bingit ok!!!Geram betul!!So tang mananya yang cinta pandang pertama saya kat dia ni???Hmmm..

Mulalah ni nak touching2...hmmm..saya mula terjatuh hati kat dia  bila saya terserempak dengan dia tanpa dia sedar masa tu dia tengah nak amik wuduk kat surau matrix and pakai serban yek...Ye betul...SERBAN!! Mak aihhhh...memang cair saya time tu... bayangkan dia yang macam ala-ala  ketua kongsi gelap gitu tapi reti pakai serban??? Time tu saya memang terdiam la...[Ni la 1st time saya berchinta..umur 19 thn you time tu...and it's not cinta monyet even masa tu saya muda remaja lagi..hehe..]

Apa lagi...terus jek muncul quote ni dalam kepala saya, "Don't judge a book by its cover" [Hehe..tak pasal-pasal kan?]

Bile dah tersuka tu kan..terus la lepas tu bile terserempak jek dia kat mana-mana rasa jantung ni dup dap dup dap dengan kadar 7 beat/sec...adoi...bengong btul la..before ni rasa meluat..pastu rasa suke plak..haih~ Tuhan Maha Kuasa kan?Dia nak tunjukkn kat saya yang jangan nak benci2 kat orang lain tak  tentu pasal..haa..kan da padan muke..amik ko!!huhu... 

Ingat lagi..malam 7 hb Februari 2001 [Korang kira sendiri la berapa lama saya dah in a relationship dengan mamat poyo ni? 9 tahun lebih kan...huhu...] , dia call saya tiba-tiba then cakap kat saya [saya masih ingat lagi sampai skang dialog kami berdua ni] :  

"Aku dah tak mau kaco2 call ko or miscall ko lagi..tak mau da..sian ko nak exam kena kaco dengan aku..." [nampak tak betapa tidak romantikanya dia ni??]   

Time tu jek saya terus jek cakap... "Errr..apsal?Ok jek aku..." 

Pastu terus jek tanpa segan silu saya cakap kat dia , "Errrr...sebenarnya aku suke skit kat ko...."

Hadoihhhhh!!Bengong tak???Siap direct tu saya cakap...malu sampai skang ok... (T_T)

Rupenya lepas-lepas tu dia buat confession yang dialog tu semua ayat pancing dia jek kat saya...Nak nengok respond saya kat dia..huhu...rasa mau cekik2 dia jek...so start dari malam tu la kami berkapel sampai le skang ni....lama kan? Usah ditanya berapa banyak kali kiteorg clash...berapa banyak kali kiteorang gado...berapa banyak kali saya merajuk...selalu saya la yang ratu air matanya kan..dia relax jek...hampeh btul...dia nak pujuk???Nak bagi present cantik2??Bagi bunga??Hmm...takde maknenya...kiteorang akan baik2 sendiri jek nanti...Hebat kan kuasa cinta dari Tuhan ini? Alhamdulillah~  

One more thing yang saya respect kt dia ialah dia sangat sabar...9 tahun lebih tu sape sanggup tunggu lama macam ni??Ade la mungkin tapi minoriti jek rasa-rasa saya...

Sepanjang 9 tahun tu dugaan paling besar kiteorang ialah bila mana parents saya tak terima dia...bayangkan masa tu saya eksiden [tahun 2004]..selang sehari lepas besday saya..dia nak datang celebrate besday saya ni...datang dari jauh..naik bus express jek dulu kan..[selain handphone, bus express and segala public transport yang ada di Malaysia ni  adalah penghubung cinta kami..chewahhhh!!] Dia dari utara..saya plak kat selatan..bayangkan la ok..hmmm..eksiden tu menyebabkan jari saya ade cacat skit sampai le skang ni..[sampai kalo saya kawen ni saya request kat dia cincin saya x nak pakai kat jari tgn kanan..saya segan..huhu] Tak ramai orang yang tahu keadaan jari saya..hampir putus yek jari saya...tulang jari saya hancur..fobia smpai skang...doc nak potong tapi alhamdulillah setelah parents saya berkejar tukar ke hospital lain, pakar cepat2 get ready saya masuk OT sebab kalo lambat jari saya mungkin dah tak boleh berfungsi lagi...time tu rasa da macam dunia gelap gelita..dengan saya tak abis study lagi...macam mana klo jari saya takde..macam mana saya nak keje?macam mana??huhu..time tu memang gile sedey...time tu jugak la baru parents saya tahu relationship saya dengan dia sebab sampai2 jek dia ke selatan ni dia trus berkejar cari kawan2 dia mintak hantar ke hospital..perjumpaan mak ayah saya dengan dia tak kena dengan timing kan??[padan muke..sorok lagi relationship dr mak ayah...huhu] 

Memang nampak le air muka mak saya tak suke dia...huhu..tapi dia???Memang saya respect sangat...dia sabar gile..hari2 saya di hospital walaupun mak saya tak suke dia tapi dia datang gak jenguk saya..Saya ni lepas2 eksiden tu mak ayah saya kuarantin saya..tragis sungguh..huhu..diaorang nak saya lupakan chinta hati saya..jangan berhubung lagi dengan dia..hp saya tak dpt pegang..mak saya simpan..pastu dengan tangan saya berbalut kan..memang saya rasa down sangat time tu...asik nangis jek..saya ni tak dapat2 nak cakap dengan dia...nasib ade adek saya..dia la penghubung kiteorang...pakai tipon dia jek time tu secara sembunyi2..punyalah sedeynya saya time tu...[saat ni mula lah air mata sibuk nak turun kan...huhu] Saya eksiden masa saya dah nak final year..saya terpaksa extend satu sem sebab saya tak boleh nak drive or menulis langsung..Teringat lagi betapa saya terhutang budi kat kawan2 sekampus yang banyak tolong saya buat final year project saya.. 

Saya penah suruh dia give up..sebab saya rasa bersalah sangat2 kat dia...saya rasa dia patut jumpa orang lain yang lebih baik dari saya...yang mak bapak family perempuan boleh terima dia..tapi dia tetap sabar sampai le skang..owh..di sebalik kesabaran dia tu ade gak cite lain...tu pun salah satu cabaran  besar kami..nak cite kang lagi panjang cite saya smpai boring kang pihak juri...tapi alhamdulillah...kami masih bertahan lagi sampai skang..and paling penting dah dapat restu pun dari mak ayah saya setelah 9 tahun yek [baru tahun lepas mak saya cool down skit dengan kiteorang..maybe dah tak larat nak halang-halang lagi kan.....huhu ]. Betapa syukurnya kami berdua sangat2..Akhirnya doa kami termakbul juga~ [moral of the story jangan sembunyikan relationship dari mak ayah..]   

Ok tibe2 saya teringat yang betapa dia kumpulkan duit hasil dari keje dia sebagai cleaner mop lantai tu utk belikan saya cincin sebab dia tak penah langsung bagi barang mahal2 kat saya sepanjang saya couple dengan dia..time tu memang terharu sangat la..bayangkan dia keje cleaner...budak laki lain sanggup ke tebalkan muke ni jadi cleaner???Huhu...Dia ni banyak la buat benda yang saya tak terpikir dek akal dia akan buat...yang paling saya terhutang budi kat dia ialah dia sanggup mintak pindah keje ke area selatan ni semata-mata nak yakinkan kat mak saya yang dia takde niat pun nak rampas terus saya dari family saya...Lupe mau bilang..saya anak 1st dalam family and ade adik perempuan 2 orang..dia plak anak 1st juga and ade 2 orang adek laki [comey kan kami??Haha..errr...susah gak dua-dua orang anak sulung ni..masing-masing tak mau mengalah..nak menang jek..hihi] So betapa dia sebagai anak sulung lelaki dalam keluarga dia sanggup jauh2 tinggalkan mak abah dia di utara tu semata2 sebab nak amik hati mak saya???Tak ke kagum tu???Huhu..Rasa bersalah sangat kat mak abah dia...Thanx makcik pakcik..sebab sangat memahami kiteorang...

Mesti tertanya2 kenapa mak ayah saya tak suke dia? Biasalah kan..orang bile tak suke ade jek yang tak kena di mata diaorang..kadang- kadang tak logik pun ada..tapi ntah la ek...saya suke dia gak walau segomok mana pun dia [Eh, tapi saya nak dia kuruskan sikit sebab nanti gomok2 saket saya gak yang susah hati nanti kan...huhu.Tapi jangan kurus kedingking la..nampak tak macho~ Wakakakakakak...] Sampai mak saya perli2 saya ni nak gomok sama2 macam chinta hati saya ke??Hahahahaha.. Nak cakap dia kaya??Tak pun...dia biasa-biasa aje..

Kami dari dunia yang berbeza...Saya jenis skema..pendiam skit [Ye ke??Haha..] Dia plak jenis gila-gila.Hang peramah saya rasa...semua orang dia kenal..tak paham...Tapi kami boleh mix  very well..Dia bukan saje chinta hati saya..Dia lah best friend saya..dia lah juga soulmate saya..and dia la juga punching bag saya bila saya rasa nak marah..and yang paling saya harapkan dari dia ialah  saya rasa dia berkebolehan untuk memandikan jenazah ayah saya bile ayah saya tiada nanti..Sampai begitu sekali kan saya pikir? Huhu...tapi saya tahu memang banyak org pelik dengan relationship saya dengan dia...saya tahan telinga jek bile orang sibuk kutuk dia..saya sabar saje...orang smua expect saya akan kapel dengan orang yang ade Phd ....pastu kaya raya serta hensem...hampir smua expect macam tu..tapi saya diamkan aje [Errr..gaya saya nampak macam saya demand ke??Kuikuikui..]  Takpe la..mulut orang kan...Maybe tu cara mereka caring terhadap saya...takpe2..saya paham..tu belum lagi kes yang tahap membanggakan diri dapat kawen dengan husband yang gile perfect!!haha...eh maybe juga bukan diaorang bangga diri..cara diaorang jek yang nampak bangga diri kan? [Maka bersyukur la and tahniah la kamu yang berjaya dapat husband  begitu..yang kaya..yang serba serbi baiks la kan] Takpe2 saya paham..Kalo kite tak puji husband sendiri sape lagi yang nak puji kan? [tapi tak perlu la nak compare2 dengan kite kan??Haha...] Contohnya macam saya ni skang..mestilah cite benda baiks jek...Fitrah manusia memang begitu la kan.. 


Ok..rasa-rasa itu sajelah kisah cinta saya di mana tiada percintaan pandang pertama..setelah bergadoh-gadoh and berpandang-pandangan banyak kali baru le saya terjatuh hati....chewahhhh!!Rasa nak muntah pink tak??Hehe..Mau cite details nanti la saya cite..ni baru sedikit...9 tahun punya relationship so bayangkan la...Apapun dia saya tetap sayang dia...Billion thanks juga kat si dia sebab sayang and sabar dengan saya sampai skang ni..semoga jodoh kami berdua kekal hingga le akhir hayat..Amin~ 


Contest ni pun nak kena saya pilih satu jek gambar pelamin kegemaran..so ni la gambar yang saya pilih dari banyak-banyak pelamin yang ada..


.::: Sweet and simple..saya suke ~ [Pic source:Dina Halim Bridal Boutique]:::.
Kenapa saya pilih pelamin ini sebagai idaman hati saya??*wink*

Saya try bagi sebab seringkas yang mungkin..Rasa-rasa kisah cinta hati saya jek da tadi dah boleh masuk novel dah...ampun Kak Dina~ Semoga bertabah le membaca entry saya ini...hee~ So tak mau la saya nak menjejaskan konsentrasi para juri sekalian baca entry yang panjang gile nih...[Kalah proposal Phd saya...haha..Gulp!!Mati la saya!!!Bile ni nak tulis proposal???] 

Saya suke mini pelamin ni sebab dia simple saje..Sesuai dengan jiwa saya  and chinta hati yang simple...Walaupun simple tapi elemen elegant tu masih terserlah..Nampak class jek..stylo mylo..Lepas tu tak terkongkong dengan konsep pelamin masa kini yang stereotype . Mini pelamin ni gak tak nampak serabut sangat..nampak kemas jek....lebih mesra alam gitu~ Orang-orang yang bukan pengantin pun mesti rasa nak bergambar jugak di mini pelamin ini...Lagi satu yang suke sebab ianya nampak macam mahal..[Chupppp!!Ke memang mahal?Kadang-kadang saya ni slalu "tersuke" kat barang mahal..Dah le tak mampu..huhu Combination color  yang digunakan sangat  superb!!! Saya dah usha dah Kak Dina ni memang rajin buat research and berani buat pembaharuan dengan color2 yang pelbagai..Hasilnya memang nampak memuaskan la...Masa usha-usha tu baru saya perasan yang client dia terdiri daripada artis..mak aihhh!!Patutlah cantik!!! Tak mampu I...Wuu~

Saya rasa mini pelamin ni sangat sesuai kalo untuk majlis bertandang side chinta hati .... Saya ni segan nak bersanding-sanding duduk control-control ni..tak reti nak ayu-ayu bagai...So ade kang saya gelak-gelak time bersanding..ditambah dengan perangai chinta hati yang suke buat lawak bengong dia memang confirm2 la saya gelak jek...so saya berangan yang kalo dengan mini pelamin simple macam ni majlis bertandang side umah dia akan jadi sempoi jek...Eh, tapi bukan bermakna nilai-nilai ketimuran tu dilupakan..masih boleh lagi control sikit2 walaupun bukanlah sampai ke tahap seperti gadis melayu terakhir...Adeh2~

Dah la..itu saje...Maka berakhirlah entry saya ini....Weee~



p/s:
Rasa-rasa segala syarat contest saya telah penuhi..harap para juri yang arif lagi bijaksana dapat meluangkan masa membaca entry saya ini..ke novel Chapter 1 ek??Haha..Lepas tu saya rasa yang akan sertai contest ni mesti punya ramai bride to be...Gurls memang kecoh semacam kan??Termasuk saya la ni...Hohohoho~ 

Pssssttt~ En. Bakal Suami tak tau ni saya masuk contest lagi..Kalo dia tau mesti kena dengar dia bebel lagi...huhu..Harapnya dia tak teringat langsung le nak baca blog saya..Eh, mamat tu tau ke saya ade blog ek???ZZzzzzZzzzzz~ 

14 comments:

RohaniHashim said...

Hi nedrine,

what a nice nice name. :)

just to let u know that ministry of moment pun tgh buat contest. winner gets a photography package worth RM2,000. Jemput join ya? Contest details di blog roe.

hope to see yr entry :)

Nedrine said...

hi roe,

thanx for sharing the info..really appreciate it.so sweet la~

Dina Halim Bridal Boutique said...

salam,

Congrats Ned, awak menang hadiah misteri! :D

Liyana said...

tahniah menang. :)
so sweet la kisah cinta kamu.. sy bace smpai abes.. mgkn bole wat filem.. hehehe

Nedrine said...

yeke kak???thanx~ :D

tidak percayanya daku!!!Apekah hadiahnye???[muke sgt excited nih..hehe]

ala..da dpt hadiah misteri takkan ade chances dpt 1st prize la ek??haha..sgt tamak ok...adeh2..:P anyway,thanx kak for the hadiah misteri...really appreciate it..xoxo

Nedrine said...

thanx liyana aka bride 2 be also~

sweet tp ade gk cite sedeynya..biasalah kan ms berchinta ade sweet ade sedey...thanx bc smpai abis..terharu!!awk org yg nth ke berapa nth suh buat kisah cinta ni jd filem..:P

Unknown said...

tahniah menang hadiah misteri dari kak dina halim hehehe salam b2b =)

Nedrine said...

thanx b2b anaztasias~ i luv dis feeling~ :)

Unknown said...

hye..smoga berjaya..i join contest ni gak..jom exchange link..:)

Nedrine said...

hi adila,gud luck to u too..my pleasure darl~

Unknown said...

Salam. Saya singgah menjenguk entri ini. Semoga berjaya dalam peraduan ini.

:)

Nedrine said...

salam.thanx for the wish~ :)

adibahrisha said...

Worth reading. waaa i bc sampai habis. mmg tahniah laaa!

Nedrine said...

adibahrisha:wawawawa.tharunya bc entry da hmpir fungus ni.hehe.thanks.and cngrats.u r the winner in dina halim contest.sgt2 btuah:)