Friday, March 2, 2012

Junior's journey

Amaran: 
Chewahhh!! Ada antara ayat-ayat di dalam entry mungkin menggangu sensitiviti readers. Eh, tapi takde la sxx sangat..don't worry.

Lepas jek aku positive pregnant, aku nak confirm aku try le pegi klinik kt tempat keje aku ni.Tapi doc kat situ tak buat apa-apa pun untuk reconfirm. Kechiwa~

Reason: selalu kalau dah self test positive, means positive la. No need to waste time untuk buat test lagi...

Aku blur la kejap kan..sebab dengar kawan-kawan ade experience cakap lain plak...hehe...So doc kat situ just predict yang aku lebih kurang dah 8 weeks pregnant and based from the scale, expected aku due akhir September. Lepas tu doc tu cuma schedule nak scan aku next weeknya.Haisshhhh~ lambat eh?Orang nak scan nak tau the embryo is inside the womb or not...

Apa-apa la doc..Then dia bagi folic acid (itupun aku request) lepas tu aku balik ke ofis.

Rasa macam tak feeling plak kan jumpa doc tapi takde info sangat. Tambah plak encik suami asik tanya macam polis sampai aku mati akal tak tau nak cite apa..last-last aku call Klinik Min untuk check ade ke tak scan machine kat klinik dia. Alhamdulillah ada and terus la aku booking slot petang tu gak dengan kakak klinik Min...

And tadaaaaaaaaa......

1st scan: 13 February 2012 (5 weeks 5 days)
Owh, one thing nak inform para readers sekalian, sila lah rajin-rajin catat peod date masing-masing yek. Aku ni dalam kategori malas sikit bab-bab documentation. Tapi nasib baik lepas kawen ni macam terajin plak untuk record hal-hal begini so senang skit bila doc nak tanya peod date kite, kita boleh menjawab dengan confident.(macam aku!!Poyo eh?hehe)

So based from the 1st day last peod kita, mula-mula Doc predict aku dah 8 weeks (means 8 weeks lambat peod). Tapi sebenarnya ni just anggaran jek. Sebab tak logik untuk ovum and sperm bertemu di saat kita tengah dalam peod kan...Selalu waktu subur masing-masing adalah berbeza. Ada orang 2 weeks after menstrual. Ada orang dalam 2-3 hari after menstrual is waktu subur. Untuk kes yang macam aku ni weekend jek jumpa...so chances agak low sedikit. Tapi kuasa Tuhan mana kita tau kan.. so after Doc scan, maka sebenarnya the junior adalah 5 weeks and 5 days. Bukan 8 weeks..So due date untuk aku bersalin dijangka awal Oct. Masa mula-mula nak scan tu, doc apply kind of gel then dia scroll kat perut kita mesin tu..Geli...huhu...Mula-mula dia cari tak dapat. Siap cakap.."Eh, mana anak ko ni?" Aku risau la kan..last-last jumpa...maybe sebab kecik lagi and alhamdulillah...the junior is inside the womb...

Paham tak? Haha..Kalau nak tau..aku bab-bab Biologi ni agak slow skit. Patut lah tak jadi Medical Doc..hehe..So masa Dr Klinik Min yang ala-ala sengal tu explain kat aku..aku macam blur la skit..last-last dia create satu story then baru la aku paham...story about the prince and princess...The princess (ovum) after ovulation boleh tahan dalam badan kita around 2 days and boleh tunggu the prince charming (sperm) untuk dating. Melopong gak la aku bile dengar doc tu cite...hehe...Agak slow and lemau gak eh aku sampai Doc kena create the story? Tetiba terasa yang book "Where did I come from" tu sangat bagus....Hee~

So based from the story..aku rasa amazing gila...SubhanaAllah~

Bab dating-dating antara sperm and ovum ni sangat lah susah. Ovum must be perfectly round. Ada kes di mana ovum kuar.Tapi not in the perfect round shape. Ade juga kes di mana ovum produced dari salah satu ovari kita. Either right or left. So mana kite nak tau kan? Sperm kes plak ade yang malas nak lari-lari ke ovum. Sungguh tak charming la sperm kan..haha...And makin rasa pelik, our womb sebenarnya dekat jek dengan vagina kita. Dekat dengan ari-ari. So kalau kita make love with our spouse takde lah jauh sangat kot journey sperm and ovum tu...Tu bile aku pikir logik la kan...hehe..Apapun, after all aku conclude yang sebenarnya ni semua bukan di bawah kuasa kita. Hanya Dia yang tau apa yang terbaik untuk kita....

Lepas jek scan tu, aku terus MMS the 1st pic to encik suami. Excited!! Dah le doc siap tanya.."Mane laki ko eh" wuu~ Dear Doc. I'm superwoman la..setakat pegi check-up ni sorang-sorang relax la..technology kan ada...mari kita gunakan...huhu...

Still remember appointment aku untuk scan dengan doc kat tempat keje aku tu? So a week after the 1st scan, aku pun ketemu le the Doc untuk scan. Dia dah pesan, tahan kencing. Sebab baby kecik lagi...so kalau kita tahan kencing nanti bladder akan penuh and akan tolak rahim kita. Baru lah nanti junior akan nampak dalam screen. Tapi ntah nape ntah the junior bile scan tu tak nak munculkan diri. Ada.Tapi not so clear. So Doc suh aku datang petang lepas aku dah tahan kencing dengan banyaknya baru boleh scan balik.

Maka.....

2nd scan ( 7 weeks and 2 days)

Junior still kecik lagi.. It's ok. But mummy sangat excited. Doc inform dah ade pulse dah..SubhanaAllah~ Kecik-kecik dah ade nadi eh..Alhamdulillah~

So my next scan will be another 1 month.Time tu rasanya dah 12 weeks kot....Semoga kami berdua selamat and dipermudahkan urusan....insyaAllah~

Owh, how about the "Pink Book"? It depends..Ada orang yang tak nak check-up dengan klinik kerajaan, so no need to register the Pink Book. Kalau macam aku, tak sure lagi nak bersalin kat mana so buat aje la pink book tu kat klinik kerajaan. Nengok location korang. Aku umah dekat dengan Pesta so buat jek kat situ.. Once dah ade pink book tu ok la..Kira kalau pegi mana-mana nanti tu macam references la.

Baru last few days buat the pink book. Alhamdulillah takde la lama sangat tunggu. Maybe orang tak ramai sangat kot. Dinasihatkan pergi waktu pagi. And tak silap aku kalo 1st registration selalu every Monday. 1st time pergi, encik suami amik 1 day leave..Yabedabeduuuu!! Mula-mula ingat pegi sorang pun takpe..tapi dia insist gak nak temankan so aku suka jek la kan..hehe...

Time 1st registration, kena bawak copies IC kita, spouse kita and sijil nikah. Then the rest makcik missy (Missy Eliot?Hehe) akan interview kita sambil menulis dalam buku tu...Lepas tu korang ikut jek la ape yang makcik missy tu suh. 1st aku kena gi lab untuk buat urine test and blood test. Kebetulan lab technologist kat situ jiran aku...adoi ai..malu gila...Al maklum lah..aku ni orangnya pemalu...Chewahh!! Aku kalau deal dengan orang tak kenal ok lagi..Ni dengan orang kenal macam...adoi ai....Nasib ada encik suami..so dia memang tau la kalau aku buat muka blur aku tu...hehe

Lepas tu..sesi interview lagi dengan makcik missy. Alhamdulillah dapat makcik missy yang tak kerek so ok la...Ala, biasalah kan, perception kita kalau deal dengan orang gomen, garang-garang...Huhu..tapi ni alhamdulillah ok aje...Pastu dia timbang daku then check the BMI. Ok saya rasa saya menggemok....Huawaaaaa~ Eh, ni bukan bab nak jaga badan or apa..Makan time pregnant memang kengkonon makan untuk berdua...Tapi kena control gak. Takut nanti kang effect kat kita and the junior...Ingatan untuk diri sendiri ni...Huhu..

Then makcik missy check-check kaki...nak nengok kaki bengkak tak..check breast...briefing pasal breastfeed...bla..bla..bla...Pastu jumpa dentist then dentist check-check gigi alhamdulillah ok (saya trauma bab-bab jumpa dentist ni). And last sekali pergi buat test blood lagi...Haaaaa..ni yang lemah ni...bape ml ntah makcik missy tu amik..tapi macam biasa la kan...aku kan jenis ngada-ngada skit..so bab-bab injection ni memang I takut la...Huhu...Makcik missy cari-cari urat tak jumpa...haha...pandai urat I sembunyi...sampai makcik missy cakap guwe manja...huh!!

Abis jek procedure ni..then balik....pergi dalam pukul 8.15 am.Abis around 10 am. Kejap jek la tu kot...Since doc not around masa aku gi register tu, so next week aku ada appointment lagi kat Pesta tu untuk jumpa Doc plak..

Till then..hope we'll meet again in the next entry...Entry begini saje buat nak bagi aku ade idea before buat proposal..Againnnnnnnnnnn!!Huawaaa..sangat nitemare...:((

No comments: