Tuesday, April 5, 2011

Sentap ke?

Selama ini rasa-rasa aku jek yang selalu sensitif and kecik hati dengan orang.Konon hati tisu la...nengok kartun pun boleh buat guwe touching yek...belum lagi kalau aku layan "Bersamamu". Confirm boleh banjir !!!

Sebab tu la kalau ada cite-cite orang susah kat TV jarang aku nengok...bukan setakat insaf,tapi nanti boleh terbawak-bawak dalam emosi ku..melankolik sungguh kan daku..errr..pe tu?Ntah..mcm best jek word "melankolik" tu...:) 

Pastu aku ni jenis cepat terasa kalau ntah sapa-sapa yang bukan dalam circle of friends aku melaser-laser aku..eh ye ke?Ke sama jek..haha..senang cite...sape pun la tak kira kawan ke mak bapak ke,aku senang cepat terasa.Orang jiwa sensitif la kononnya..meluat ok!!!

TAPI, sentap-sentap pun aku..takde la sampai ke tahap tak mau kawan terus dengan orang yang berkenaan..still boleh buat macam biasa.Flexible gitu I...malas la nak masam-masam muka ke hape..wat saket hati jek...makan dalam jap jek...pastu dah boleh lupakan dah...(bole ke?Tipu jek...hihi) Ala...ingat pun tapi still buat macam biasa la...I akan maafkan...insyaAllah...

Sebab satu jek konsep hidup aku : kalau aku terasa hati dengan orang lain and tak maafkan orang tu...kesian nanti kat orang tu , hidup dia tak tenang sebab ada orang lain yang macam tak syiok dengan dia...means kalau hubungan sesama manusia tak ok susah nak dapat keberkatan tuhan...tu bagi aku la...so aku taknak le orang yang selalu sentap-sentap kan aku ni dapat susah nanti kalau aku tak maafkan kan..

Nak pendekkan story, ada le sorang hamba Allah ni macam hint-hint kat aku yang maybe ade orang ade kecik ati dengan aku...siap tak mau datang tu wedding aku nanti...ishh...boikot ka?

Pelik gila...bukan sebab aku berlagak gila yang aku ni baik ke hape sampai takde orang kecik hati dengan aku...tapi tu la..memang pelik..ape yang aku buat sampai ntah sapa-sapa kecik hati ni?Amazing gile ni..dah macam satu penemuan baru...Yang menambah kepelikan aku...aku ni dah lama dah isolated.Hidup terasing sikit dari orang..so bila isolated,maksudnya aku dah lama le tak bercakap dengan orang kan...kalau bercakap pot pet pun dengan students and colleague aku kat tempat keje aku jek...so bila kurang bercakap tu,maksudnya kuranglah aku melaser-laser nak bagi sentap kat orang..so aku tak nampak kat mana pointnya ade orang kecik hati dengan aku...

Korang ada sentap-sentap dengan aku ke?Alamak..sorry la...aku pun tak tau pe yang aku buat sampai ade orang yang kecik hati dengan aku..aku tanya dia sape orang tu,dia tak plak bagitau....menjaga privacy orang alasannya...Apekah???

So disebabkan konsep hidup aku tu..aku taknak lah nanti ade orang kecik-kecik hati dengan aku pastu nanti hidup aku tak berkat...huhu...Hubungan sesama manusia kena jaga gak...kalau aku alim gila tapi hati orang aku tak jaga pun takde gunanya kan?
[Tapi..chinta hati pernah cakap,biarkan jek orang tu..Tuhan tahu mana terbaek untuk kita...Dia ade hak nak bagi rezeki and keberkatan kat kita walau ade orang kecik-kecik hati dengan kita..Siapa kita ni setakat manusia jek ade hak nak cakap tak berkat hidup kalau orang tak suke kite...??]

Punca?Ntah...Owhh....maybe sebab bagitau lambat date wedding ku...mak aih!!Lambat ke?Macam mana ek nak bagitau.Aku ade reason aku sendiri kenapa aku tak kecoh-kecoh the date..bukan sebab lupa kawan ke tak mau jemput kawan ke hape...jangan risau..anda smua dijemput walau sesimple mana pun wedding ku

Sebab pertama: 
Atas permintaan family.Belum sampai masanya lagi.Sedara mara aku pun tak tau lagi ni..Cuma family terdekat and  kawan-kawan rapat jek yang tahu. Bos den pun tak tau den nak kawen ni...Kagum kan?Setiap kali dia tanya aku nak kawen bila aku tukar topik lain..hehe..kagum tak? Family aku jenis konservatif.Even ni dah dapat green lite pun still dalam kawalan mereka.Ingat nak kuar suka hati boleh?Kena gak mintak izin...tak boleh suka hati.Tu yang aku slalu bawak adik aku teman aku kalo nak gi dating skang...sebab tak mau mak ayah risau.

Sebab kedua:
Aku segan dowh...aku tak suka la kecoh-kecoh...lagi plak tak mau org rasa annoying sama macam aku rasa bila ade orang dah kecoh-kecoh pasal date kawen dia kt satu Malaya ni.Padahal lama lagi kawen.Rasa meluat gila.Sebab tu aku jaga hati semua orang and tak kecoh-kecoh sangat....tapi...pulak dah....pun sama..Jadi gak point kecik hati orang gak kat aku...[manusia memang pelik ek]

Sebab ketiga:
Lama lagi lah...Chillex sudah....Lagi sebulan nak kawen aku bagi le kad kat korang...lagi plak kad tak siap lagi...sekali lagi diingatkan..insyaAllah korang dijemput...

Aku tau..wajib menghebah-hebahkan tarikh pernikahan cuma belum sampai masa lagi...sampai saje masa tersebut,akan ku kabarkan kat kawan-kawan and sedara mara. doakan yek jodoh kami berkekalan and dipermudahkan urusan..tak mau la kecik-kecik hati dengan den...harap semua orang yang aku kenal pun baik-baik aje and diberkati hidup,InsyaAllah....

p/s:Ada jiran dulu-dulu marah sebab tak bagitau dia aku nak kawen...siap cakap.."haih...angin takde..ribut takde..alih-alih nak kawen..." Klaka la manusia ni....bile kite tak kawen-kawen...sibuk suh kawen....bile kite nak kawen, rasa pelik plak kite nak kawen....



6 comments:

Mazura said...

betul ke ada org nak boikot wedding ko ned? ishh dasat gak ko ni dah macam artis/public figure you! hee (ampun kalo ko terkecik ati ok :p)

kalau aku, aku ok je, kalo di-invite dan jika tiada plan/aral harus la datang kan. kita kan kene menghadiri majlis kahwin orang.. cpt sket berkat tu transfer kat aku. Hehehhe, gatal!

Nedrine said...

wakakakakkaak..tu la..i pun dah terasa macam artis jek..glam gitu...tak sangka i..hehe...takde maknenya aku nk kecik2 ati...small the pieces jek =)

kan???haa..sila2 dtg nnti...mmg aku tak sabar2 ni nak pass berkat aku kt ko,epit n shar...amin~ bkn sng ni beb nk nngok aku n gomoks wt muke serius depan org rmai.time tu jek nnt...hihi..

ciketon fazya said...

ok nak kecik ati sekarang..

gile kentang lmbat bagitau date leh kecik ati...dpt kad nnt tau la..

hehe tp aku nak sebok gak nak tau bila...heeee

Nedrine said...

tu la pasal.klaka btul...[ok.kentang mengingatkan aku dgn bergedel.apekah?hohoho..]

haha..kepo2 nk tau takpe..but nehi nehi kecik ati...hihi..

sabaq naa..i kna zipp dlu ni...tngu kad siap k...:D

Psyche said...

haha. bergedel makan dengan soto. sedap~

okeh. Ned, I da kira2 ni, u kata, Nad kawin dulu, maka I budget2, you kawin bulan 5 kan (sebab da isi borang semua kan, maknanya masa da hampir). Pastu, salu orang kawin time cuti sekolah. Makanya, I budget2, you kawin masa adik I kawin. Maka sekiranya budget I betul la kan, I nak bagitau ni yeh awal2, supaya you tak pikir I plak si pemboikot itu. Kalo I tak datang majlis u, bukan sebab I boikot tau, tapi sebab adik I kawin (budget2) sama tarikh dengan u.

(segala penyataan adalah hanya berdasarkan budget2 I, demi menjaga kemaslahatan kita bersama)

Tapi I tetap doakan you selamat dunia akhirat, okeh. =)

Nedrine said...

kat johor jek ke ek mkn soto dgn bergedil?slalu klo gi tmpt lain tak letak pn bergedil...tak rasa kick!!

hahahahha...thanks KP.orang macam kamu le yang saya suka..aura kamu sgt positif slalu.mmg smua kaunselor cmni ek?hihi..

tettttt!!!ops..bilekah adik u kawen?mari kita nngok adakah sama ke tak dgn date i..:) [muke tak sabar ni nk reveal date]