Friday, March 25, 2016

by.N3

by.N3 can be viewed through this link
  



by.N3 ni dah lama dah setup since last year tak silap. We create the name by.N3 sebabnya kami adik beradik nama start with N. So,

N1 -  Narisa
N2 -  Nabila
N3 - Nasrin

Kalau tiba-tiba nak expand and Muhammad Naseem (our precious gift) nak gak sibuk kan so letak le namanya nanti by.N3 and a half  haha..

Semalam dah register the business with SSM. Alhamdulillah. Walaupun kena offline la pulak skang and need to go to their branch, all the process need around 1 and half hours dah settle and dapat da the reg no. JM0758984-D  (BY NTHREE) Boleh check thru this link untuk kepastian.  http://www.ssm.com.my/ms/ssm2/reg_search

Ok why tetiba setup backup plan?

Susah nak cite. Rasa macam nak nangis pun ada ni haha.. emosi okeh.

1. Sebab adik no 3 belum dapat lagi biasiswa. Now JPA ke apa bukan senang nak dapat. So ni FAMA je la. Nak apply PTPTPU a big No la kan. So nak tak nak kteorg bg dia tempat untuk dapatkan duit kocek serba sedikit boleh le gak thru by.N3. Dia jual shawl n tudung. Tapi takde la jual yg hipster2 sejenis mahal. Mampu milik and budak2 mampu nak beli..

2. Mak ayah den bukan orang senang. Dia dah bagi education da cukup syukur. Da lepas da tanggungjawab diaorg ptutnya. Aku yg patut amik alih as the eldest. Ok nak nangis haha... Then dari last year gak start desas desus pasal situation kteorg yg nth apa2. salah kiteorg ke? Entah la. Buat PhD ni pun salah satu rezeki. Ada org cepat. Ada org lambat. Aku le insan lambat tu haha.. chosen. alhamdulillah. Allah tau aku kuat so tu bagi susah sikit. Takpe la. Dulu meroyan gak. Tapi nak buat mcam mana. kena face it. Now da stage redha. Macam2 org cakap. Tapi takpe la. They just want to judge. Allah judge lagi aku takut woooo....

3. Adik no 2 pulak rezeki belum sampai2 lagi. Aku risau. Ye betul risau. Bile aku dah unpaid leave. Macam mana aku nak support family aku dengan adik2 aku still x boleh survive? Ok nak nangis lagi. Ada sebabnya kan? Ada sebabnya. So aku mintak dia jadi marketer aku. Then aku try cari cara untuk dia dapat duit kocek serba sedikit dengan setup tuisyen secara home based. Now dia ajar Maths aku pulak Science. Jenuh woo nak kena ingat pasal sistem jantung bagai. Haha. Tapi alhamdulillah. Agaknya Allah tau passion aku so alih-alih tetiba jek macam aku ingat semua benda aku belajar masa sekolah dulu. Kenapa le masa PhD ni aku macam tiba-tiba bodoh serba serbi tak tau? See.. Allah nak aku belajar skill lain.

Business registration name : BY NTHREE
Jenis perniagaan : Menjual pakaian, shawl tudung dan makanan serta perunding pendidikan. (Tulis tuisyen tak boleh. Tu cita lain. Tapi kalau home tuisyen ni la term nya. Layankan jek la haha)

Fuhh!! Mencabar kehidupan tahun ni.

So under by.N3 ni selain jual shawl and satay goreng, kami juga menyediakan home tuition. Bp town belum lagi get used with the home based tuition. Plus diaorg skeptikal dgn capability kteorg. Asik2 tanya. Cikgu sekolah mana? Haha..Alamak. I cikgu mana eh? Keje pun dah macam bayang2 jek ni. tapi takpe. Tu le cabaran kami. In shaa Allah org akan paham konsep kteorg. Aminn.. btw home tuition ni memang pricey sikit compare tuition centre lain. Tapi takde la mahal sangat sebenarnya. Org jek yang sceptical. Walaupun tak ramai sangat students takpe la. Baru menapak kan...

Di lain post akan ku post pulak why Satay Goreng eh? Makanan tak hipster sangat. Susah nak market. Tapi takpe. Nak come out with macam-macam product. Cuma tu la. Nak bagi orang kenal dulu our label.

Moga-moga Allah izinkan dan setuju.

Amin...

No comments: