Friday, September 21, 2012

39 weeks and......

Tak tahu lagi ni entry last ke tak before aku delivered.Still counting days and time.....Semoga Allah mempermudahkan urusan ku..amin..amin..amin....tu jek yang aku mintak skang ni...

Siang tadi pergi KK Pesta. Macam biasa, urine test (paling cepat), then check perut, timbang berat then check BP. Pergi pagi kul 7.30 am even tau yang misi-misi tu bukak sharp 8 am. Kengkonon pegi awal ingat orang 1st la.Sekali aku orang ke-4 yek. Nampaknya taktik ku tidak berjaya...Tapi sebenarnya prosedur-prosedur kt KK Pesta tu boleh jek cepat kalau mereka-mereka itu bekerja dengan efisien dan kurangkan bercakap..huhu..Owh, dan menggunakan sistem nombor la yek. Takde la orang tertunggu-tunggu sampai berjam-jam kan?? Tapi disebabkan mereka sangat la mesra alam ramah tamah semua benda nak cite..sampai aku dah tau umah diaorang bape banyak..anak dia bape orang...anak dia keje apa...adoi ai...bukan tak suka nak bermesra-mesra begitu..tapi....haishhhh..layankan jek la....senyum and buat-buat paham cite mereka....Maka dah datang pukul 7.30 am pun, pukul 9.30 am macam tu baru abis jumpa misi...letih ok!!! Dulu pernah datang lambat skit pukul 8.15 am, abis check up around 11 am...Huhu..Nak buat macam mana...nak benda free kan..so dari 2 bulan aku pregnant sampai la dah 39 weeks ni..memang macam ni la rutin ku....kalau awal-awal pregnant dulu check-up sebulan sekali ok lagi...ni dah akhir-akhir minggu setiap minggu duk mengadap mereka...memang menguji kesabaran...siap mintak doa ni kat tuhan semoga aku sentiasa bersabar...huhu..owh lupa nak bagitau, sepanjang kat KK Pesta ni, kalau takde apa-apa problems, jumpa Dr 2 kali jek...aku sekali masa awal-awal minggu dlu, then 2nd time masa 38 weeks. Kalau ade problems macam diabetes ke or BP tinggi baru kena selalu jumpa Dr.

Lepas jek check up, call mak ayah aku suh diaorang amik..owh, dah lama tak drive. Last drive 3 minggu yang lepas kot gi check up gak..lepas tu Haizam tau terus dia tak bagi aku drive. Bukan jauh mana pun KK Pesta tu dengan umah aku..tapi..ntah eh..aku pun skang dah rasa tak selesa sangat. Perut rasa ketat. Bukan muka jek yang reti ketat. Perut pun tau ketat skang ni.Hee~ Lapa...then ajak diaorang gi brekfes kat Timah Sari...balik jap...gi jumpa Mr. T, then pegi plak Hosp Pantai utk check-up.

Kalau kat Hosp Pantai ni, diaorang bekerja tak banyak cakap. Tapi tu la..sebab ramai sangat patient kan..so tu yang menyebabkan lama gak menunggu turn jumpa Dr. Owh, dan mereka juga tidak ada sistem nombor...Asik-asik kena tanya kaunter, bila turn kita jek....haishhhh....Tapi slalu kalau jauh lagi turn aku, memang aku balik la dulu umah..tapi hari ni nyonya kaunter tu cakap turn aku tak jauh sangat so aku pun tak balik la..tunggu punya tunggu...maka berjaya gak jumpa Dr. Lupa nak intro pasal Dr aku ni eh...Hmm..kat Pantai ni cuma ada 2 orang jek pakar O&G. Sorang Dr. laki, sorang Dr pompuan. And both are chinese. So aku no choice, aku prefer yang Dr. pompuan tu la...Dr. Lau. Nice Dr. And rupanya banyak gak kawan-kawan aku yang pernah bersalin dengan dia. Hopefully she is ok. Setakat ni aku dah jumpa dengan dia masuk hari ni dah 3 kali appointment la. 1st appointment mahal skit sebab registration bagai kan..dalam RM 200 lebih..Huhu...Then 2nd and 3rd appointment ni dalam RM 100 lebih. Takpe la nak, duit boleh cari kan....insyaAllah ada rezki kita nanti sayang....

Masa 1st appointment jek..dia dah suh bukak panties sebab nak swab vagina..ok saya malu..huawaaaa....dia nak check ade tak Group B Streptococcus (GBS) infection kat vagina kite...benda ni penting yek sebab kalau ade infection, nanti Dr akan bagi antibiotic untuk prevent baby dari infection tu nanti masa delivered nanti. Alhamdulillah, lab test negative. Syukur....

Then ni dah 3rd appointment, sekali lagi kena bukak panties...huawaaaaa...Sebabnya aku dah 39 weeks, so dia nak check la kan otot kt pangkal rahim dah lembut belum...Ngeri~ owh lupa nak mention, every time kalau gi check up kat sini, Doc memang akan scan perut kite.. So sejak 1st appointment lagi baby ku dah engaged dah doc bagitau. Means kepala baby dah ke bawah...Hmmm..sakit yek...Bagai ditusuk-tusuk.... ok sambung balik cite check otot tu...aku tak berani nak nengok alat apa dia pakai tapi aku imagine macam ada satu sepit masuk then bila dah masuk dalam vagina tu dia kembangkan sepit itu...dan....sakitttttttttttt!!!! Dari situ dia tau yang otot rahim ku belum lembut lagi walaupun baby dah engaged....

So ada 2 options dia explain kat aku.

First option: Kalau by 26 Sept aku tak bersalin, aku boleh choose untuk induce. Tapi...ada tapi yek...huhu..kalau dah 3 kali induced tapi baby tak nak kuar gak..makanya aku akan kena c-sect...Huhu....

2nd option: Just tunggu naturally around 1 week after EDD aku.Sebab baby 1st selalu lambat Dr cakap. Tapi..aku plak yang  tanya..owh tu la..banyak sangat baca info kan...adoi ai..selalu kalau overdue ni...takut baby stress. Then bila baby stress, takut nanti dia akan terberak dalam tummy kita. Once dia dah berak, takut plak nanti dia termakan poop dia sendiri...and boleh sebabkan dia lack of oxygen...so bila lack of oxygen, heart beat akan reduce, so no choice..doc terpaksa la c-sect...Huhu....Lagi satu kalau dah overdue ni...takut baby makin besar. Ni tadi ni pun anggaran berat baby aku dah 3.2 kg....So...aku kena reduce makan....sebenarnya makan takde la banyak mana pun...tapi ntah eh...baby cepat serap nutrien kot.Tu dia membesar...Sila bagi kerjasama kat mummy yek sayang.....InsyaAllah amin~

Aku sebenarnya dah tawakal jek ni...Yang penting baby selamat....Jauh di lubuk hati, kalau ada rezeki la kan...nak normal delivery...berdoa jek ni...semoga dipermudahkan urusan. Tapi kita hanya boleh plan jek..selebihnya kita serahkan pada Allah...And aku memang dah redha kalau Haizam tak sempat sampai masa aku kat labor room pun takpe... yang penting dia selamat. Baby pun selamat. Tapi sebenarnya laki aku tu la penguat semangat aku...huhu..Tapi tak kisah la..kita doa dipermudahkan aje la kan....

So..ni masih lagi counting days and time...

Brixton Hicks contraction??

Hmmm..macam dah banyak kali kena...Adoi ai..saket yek...tu baru false alarm. Kalau betul macam mana ntah...berpeluh-peluh ni menahan kesakitan. Doa Nabi Yunus jek la aku baca..sambil tu apply teknik pernafasan. Errr...ntah la..macam lari jek rhythm breathing aku masa aku false alarm tu...

"Tiada Tuhan melainkan Engkau (ya Allah)! Maha Suci Engkau, Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang yang menganiaya diri sendiri"

Last kena BH, Ahad lepas sebelum Subuh. Sakit yang amat. Orang cakap, sakit macam nak buang air besar pun ada. Ada gak orang cakap sakit macam sakit period. Aku plak...slalu kalau sakit memulas perut tu, slalu gi toilet terus la membuang kan..ni tak...tak de apa kuar tapi sakitnya...adoi ai...terus rasa cuak then sibuk la nak kira contraction time kan....dalam setengah jam 2 kali sakit memulas tu datang...Then aku kuar toilet, kejutkan Haizam, memang tak boleh pkir apa dah...Haizam nasib dia cool jek..dia suh aku mandi-mandi siap semua pastu nanti dia hantar le ke hospital kan..Aku pun baju nak ke hospital memang dah ready, takkan nak pakai baju tidur kan..image tu kena jaga gak..boleh tak?Haha...Padahal kalau ikut kan aku yang tak ble berpkir time tu..memang dengan baju tidur la aku suh Haizam hantar aku gi hospital..hehe...Masa tengah mandi, owh..sakit tu datang lagi yek.....memulas gila...dan akhirnyaaaaaaaaaaaaa....owh bukan daaaa....memang memulas tapi sakit perut rupenya...adeh-adeh....kuar-kuar toilet, Haizam pun dah siap mandi tinggal nak Subuh jek ni (betapa coolnya dia..haishhh) aku terus senyum kat dia..hee~ 

False alarm la sayang.....stress jek mamat tu...Hehe..Bini dia buat drama di pagi hari Malaysia. Tapi rasanya masa tu dia tak sampai hati nak gelakkan muka aku yang cuak gila kan..esok-esok baru dia cakap muka cuak aku sangat kelakar masa sakit tu...Huawaaaaaa~ Tu la eksyen sangat kan..hari tu bual-bual dengan dia aku cakap kalau sakit contraction awal-awal rasa aku boleh lagi bertenang and tak panic..ble bagi direction jalan ke hospital lagi kat dia nanti kalau dia ala-ala lupa jalan nak ke hosp. FYI, mamat ni dah setaun lebih kawen dengan aku pun jalan kat BP ni dia agak fail skit yek...adoi ai...Sekali..amik ko!!Eksyen sangat kan...sekali saket memulas nak gi toilet pun dah tak ble pkir inikan kalau contraction btul.....Huhu..Lagi sekali, semoga Allah mempermudahkan urusan ku...amin....

Btw, maternity leave dah amik 2 weeks earlier... Aku amik cuti 3 bulan. Haizam izinkan. Ingatkan nak amik 2 bulan jek..tapi Haizam bagi amik 3 bulan yabedabeduuuuu la kan....Study leave? Hmmm..tu nanti la den story....Takde mood. Bos-bos tengah susah hati ni aku takde kat office. Takde orang nak dibuli kan....hmmmmm....Cuti-cuti pun aku melayan gak students PA ku...baru awal semester. So banyak form-form insert delete yang diaorang nak aku sign...nasib la adik aku study kat sana..so dia la yang jadi tukang collect form bebudak tu bawak balik umah untuk aku sign and cop esoknya nanti dia letak balik kat pigeon hole bilik aku then bebudak tu nanti pandai le amik balik form masing-masing.

Macam aku cakap di intro entry tadi...tak tau lagi ni last entry ke tak before delivered. So nak mintak maaf kat semua orang...doakan eh semoga dipermudahkan aku bersalin...and kurangkan kesakitan..amin~ Kalau ada rasa macam tak puas hati ke apa...mintak maaf banyak-banyak..kadang-kadang kita ni syok sendiri kan suka nak cite lebih-lebih...tapi tu la..nama pun manusia. Ada orang suka dengar cita kita. Ada orang rasa meluat and menyampah dengan cite kite...Macam hari tu dalam social network, ada member tu tulis kt status dia macam meluat bile orang sibuk update status pasal pregnancy bla..bla..bla...so terasa macam kena kat batang hidung sendiri..amik ko!!Haha... Terasa ok...walaupun rasanya aku takde la aktif sangat update status pasal pregnant..akhir-akhir ni jek..tapi tu la kan..nama pun manusia..kita rasa kita tak salah..tapi orang lain nampak jek salah kita...Tapi tu la...silap aku gak...walaupun maybe dia tak mention kite (guwe terasa sendiri ok) kalau aku dalam situation dia pun aku sedih gak kot....tapi slalu nampak dia update status pasal laki dia..bla..bla..bla...aku ok jek sebenarnya..tumpang happy dengar cite kawan..eh tapi tu la..nama pun manusia kan...kite boleh terima orang..tapi tak semestinya orang ble terima kita....maka...aku mintak maaf banyak-banyak...aku doakan kawan-kawan semua dimurahkan rezeki...insyaAllah amin~ 

Dulu pernah tulis dalam entry before, yang rezeki tu Tuhan bagi dalam pelbagai bentuk. Harta, kesihatan, anak. Kalau boleh kita nak semuanya..tamakkan? Tapi normal la..nama pun manusia...Aku pun macam tu gak..tipulah kalau aku cakap aku tak jeles nengok orang lain berganti keta...beli umah...shopping...gi jalan-jalan..tapi...takkan kite nak sakit hati plak kan? Rezeki masing-masing...tak pernah rasa nak pulaukan or terus tak kawan dengan orang tu semata-mata sebab kita tak dapat macam dia dapat...in fact aku tumpang happy nengok gambar-gambar yang mereka upload...sambil feeling-feeling you..hehe...Apapun...seriously..insyaAllah ada jek nanti rezeki kawan-kawan and readers sekalian (ok perasan ada readers la kan??) dikurniakan cahaya mata...aku ni pun tak tau lagi rezeki macam mana...yang aku harapkan skang ni is baby aku selamat. Siap dah bagi wasiat bagai ni kat BFF takut apa-apa jadi kat aku kan...Kalau cakap kat laki aku terus dia tak nak dengar...ayat dia cuma ni jek.. 

" Awak dah tak sayang abang eh nak tinggalkan abang?" 

Ok..touching...Huhu..Aku cuma pesan jek kat dia..kalau apa-apa jadi kat aku...jaga anak kiteorang baik-baik. Bagi kat mak aku jaga..Lepas tu kalau dia ada jodoh kawen dengan orang lain, harapnya orang tu lagi baik dari aku la kan..sebab nanti sian anak kiteorang...Drama kan???Hmmm..ntah la weh...tu la..suka pikir banyak kan..no good!!Jangan ikut perangai ku ok...Emosi terlebih-lebih. Tak pregnant emosi. Pregnant lagi la emosi gila...nak-nak bila dah nak due ni...no good!!! Tu belum lagi kalau cite tang mimpi di malam hari...Adoi ai..macam-macam mimpi...Tido dah le tak selesa skang ni....asik-asik bangun. Tido-tido ayam jek..memang sakit la tido...Betapa besar sungguh pengorbanan mak kita kan masa mereka mengandungkan kita...Terus rasa insaf...aku ni dah la suka tak dengar cakap mak aku dulu..ampun mak~

Again....maaf banyak-banyak...semoga urusan kita semua dipermudahkan...insyaAllah amin~

2 comments:

Psyche said...

Good Luck, Ned. sama2 la eh kita mendoakan kelancaran masing2.

Nedrine said...

Good luck to you too KP...insyaAllah amin...moga dipermudahkan urusan and selamat semuanya...