Thursday, February 24, 2011

Progress??

Progress apakah??

Jeng..jeng..jeng....

Ntah la weh..kepala rasa serabut...mana nak cekau $$ ni...nak cakap aku boros??Hmm..jap-jap aku pikir balik..ade ke aku boros?Handbag ade bertukar ke?Handphone?Keta?hahahah..lagi la kan...Baju plak?Vacation pegi mana-mana?Ade ke??Wahhh..zuhud ke aku??Poyos!!

Ok..mari buat solat Dhuha supaya murah rezeki macam orang lain..saya tak jealous jauh sekali rasa dengki.Tapi teringin nak ade rezki yang banyak macam kamu-kamu semua...apakah rahsia kamu yek??

Well..speaking of rezeki..Itu semua di luar kawalan kita..Kadang-kadang kita nengok orang lain lagi jahat dari kita ni..tapi rezeki dia sangat la murah..kenapa?Haa..tu semua memang bahagian masing-masing..Bagi aku..kalo rezeki aku tertahan tu aku rasa bukan tuhan tak adil ke hape..tapi maybe sebab ade kot dosa-dosa yang banyak aku wat kt Dia..wallahualam....

Dua tiga hari lepas,dengar satu rancangan ni..."Tanyalah Ustaz".Bagus gak tajuk dia.."Murah Rezeki" and ustaz dia pun sgt best..pandai dia tarik attention aku nengok rancangan macam ni..hee~

One good point yg aku dapat dari dia : "Jangan risau untuk berkahwin walau tak cukup $$.Berkahwin adalah salah satu kunci kepada pintu rezeki..."

InsyaAllah Ustaz,saya tengah usahakan la ni...walau realitinya saya tak cukup sangat $$ tapi takpe la..moga tuhan memudahkan urusan saya...Amin~

Copppp!!!Aku bukan takde saving.Zaman aku belajar dulu sanggup ni tak beli pape sangat semata-mata nak saving ni...bukan kedekut tapi..kalau aku susah rasa-rasa sape yek nak tolong aku??Lagi plak aku anak sulung so serba sedikit tanggungjawab tu ade gak kat aku ni...family aku bukan macam korang yang banyak tanah harta semua...mak ayah aku cuma bole bagi harta in term of ilmu jek..harta-harta duit ni memang takde la kan...semua sendirian berhad...

So berbalik kepada progress ku...

Hmm..tak tau brape percent yang settle..setakat ni barang tinggal sikit jek kot nak cari..2 kali pegi Singapore sambil jadi tourist guide bebudak ni aku pun beli le barang yang murah skit dari sini and mampu milik..cap ayam pun ayam la..glamer la ko ayam..:)

Doorgift plak tak tau nak bagi pape..disebabkan kekangan $$ rasa aku bagi food jek la yek...hari tu jumpa container letak cake yg sgt murh.12 sen jek..sangat suka!!Kira orang buat kek aku dah tak yah le nak mark up harga lagi kan..sebab aku dah cari container utk dia..save di situ...hee~

Pastu aku cari case telur yang macam zaman dulu-dulu tu...ala..yang mcm nyet-nyet tu pastu kaler-kaler..dapat imagine tak? haaa..kalo ada sila la roger kt aku k...

Segala benda semua nak save..serius wehh..hari tu pegi Air Itam pastu survey-survey barang..mak aihh...mahal gak ek souvenir macam mug ke pinggan tu..tapi takde yang menarik sangat la sana..semua barang sama jek..tengah pikirkan ni bnda yang lain dari lain tp sangat praktikal and tak membazir...

Bagi Surah Yasin?Hmmm...Menarik...tapi kawan-kawan mak ayah aku banyak non muslim..takut terbagi kat diaorg...Walau bagus untuk mendidik diaorg mana tau terbuka hati, tapi tu la..not so feeling good with the idea..

Kalau orang lain "Wedding of the year" aku plak "Budget wedding of the year"

Tak kisah le nak kutuk ke hape..sebab penah dengar orang sok sek sok sek kutuk-kutuk aku..biarlah..mulut orang kan...kalau aku save tu ade susahkan ko ke?Ada pakai duit ko ke?Ade ke ko nak bagi tajaan kat aku..kalo ade..bersyukur sangat..hehehehe...

Apapun..insyaAllah bab makan minum tu cukup...tu memang ada rezekinya..jangan le korang risaukan....datang jek tau nanti.Kad akan menyusul kemudian..erkk!!Kad tak buat lagi ok..heheheheh...mana nak cari kad yang 30 sen jek sekeping???Print sendiri ek?Huhuhu...

Haaa..risau-risau pasal doorgift ni ko nak kawen bila??

Heee~ mystery kan?InsyaAllah akan di reveal bila dah nak dekat nanti...Sekarang ni tak mau kecoh-kecoh sangat atas permintaan family.Wahhh..macam celebrity you....Bluekkk!!!

Yang penting theme aku adalah : 3S (Simple, Sweet and Save)

Doakan aku dipermudahkan jalan yek menempuhi liku-liku hidup...Thanks~

p/s:I baru berangan hari tu kan nak honeymoon kt Christchurch (berangan jek...dalam mimpi ble la kot nak pegi nanti..) Alih-alih kat sana earth quake..condolence to them..Kawan aku kat sana tu hope selamat la..selamatkan Phd ko dlu tu weh....huhu...


7 comments:

Psyche said...

hik hik hik. cantek tema you! yang penting, duit lepas kawin tu ada. hehehe. lepas kawin, lagi beso perbelanjaannya nanti. sambutan zuhud2 pun xpe, asal nanti lepas kawin, rezekinya ada sahaja..

Semoga berjaya (haha. skema ayat).

Hajar Bte Zainal said...

kat angsana tgh ada pameran pengantin smpai hujung minggu nie..g la survey2..smlm aku g ngan yah.nak cari kad 20 sen pon ada..

Nedrine said...

KP:wahh..cepat sungguh kamu comment..hehe..tu la..hope after kawen murah rezeki macam kamu-kamu semua...insyaAllah...nnti dtg yek..Tq~

jar:wahh!!yah sudah survey kad..bgus btul..ade ek 20 sen?meh bg nama kedai..ala..sabtu ade hal..ahad open lg tak?

ciketon fazya said...

aku kawen pun sempoi2.. dengan duit kumulatif serpihan gaji ( gaji 2k tapi dok kl = gaji 1k dok bp eh)..

yg penting pasca kawen..

agree kad kawen tak perlu mahal2..sbb ended org buang juga.. kite je sentimental simpan kad kawen sendiri..

Nedrine said...

duk bp skang tak ckup gk weh 1k..ulang alik parit jek ni da bape da..umah sewa cni mahal gk..wuu~ mari bercucuk tanam utk menambahkan pendapatan...tak pasal2 jek..hehe..

pasca kawen..ayat tak hengat..hehe..tu la..tp skang ni aku risau gk part pasca kawen tu...tkut tak mampu gk...:(

bukan setakat kad kawen jek..klo ble smua bnda aku taknk mahal2..souvenir tu la mana nk cr yg praktikal ek?rs syg sgt sbb umh aku byk souvenir nth pape pastu da tak ble pkai...sudu garpu kecik tu nk wt mkn cmne?cucuk buah2 lembik trus..

Mazura said...

ahad masih available ned, sila la ke sana ek..

Nedrine said...

huhuhuhu...ade hal lain yg perlu disettlekan..tak dapek den nk pegi sne..