Tuesday, December 29, 2015

Precious moment~

I draft this entry 3 months after my delivery. Lama gile weh baru hari ni 29/12/2015 nak post. Adoi ai...

Hello everybody!!Chewahhh~

Ok dah lebih 3 month tak tulis entry.Last entry masa aku risau dah due date tapi belum lagi ade tanda-tanda..hehe...

So entry ni kena gak tulis.Nanti lupa hilang memory dah payah dah.I ni dah mula da nak short term memory...kronik kan?Adeh2..

Well, meh la I cite sikit pengalaman dah overdue tu...and bile I bersalin kan?Eh, macam retis plak eh?Eh,dulik ar!!Blog ni dah macam diary tak berapa nak diary la.So basically apa yang aku cite kat blog sebenarnya nak bagi memory ni keep refreshing jek...so bile lupa...just baca balik...bukan tujuannya nak jadi glamer siap bagi open to public lagi suh baca2 blog..that's sooooooo not me....owh glamer ke tulis blog?Glamer la weh mcm...errr...nth sape nth nama bloggers zaman2 skang ni...I bukan follow sangat pun..wondering byk btul masa dia...envy gile macam mana dia managed masa dia..klo aku ni well managed, takde la jadi macam blog ku ni...update bila perlu jek...lalallalallalallala~

So cepat la cite wehhhh...ok2...

Well, aku supposed due on 26th Sept 2012 (Rabu). Anak 1st, what you expect kan? So aku ni dah amik cuti 2 weeks before due tau.Semangat gile!!Adoi aii...tapi best jek amik cuti awal.Sebabnya masa aku da start cuti tu, time tu la 1st week of new semester...Makanya...bile aku bercuti takde la loading untuk ku....yeeehaaaa!!!

Dekan siap call lagi tanya, "Apsal amik cuti?Takde kelas ke?"

Itu Dekan.

Belum lagi my head department..."Awak kat mana?Ni saya nak bagi awak loading ni....." 

Mak aihh!!Tak agak2 yek...

Lihatlah dunia..betapa pentingnya tutor cabuk ni dalam kehidupan mereka..ok itu kelakar....

So I dengan selambanya berkata...Err..saya dah start amik maternity leave awal. Surat cuti semua saya dah hantar kat kerani.And Dr dah approve pun kan....

Apedaaaa...dia yang approve cuti aku dia yang lupa....Oh, Narisa.Namamu asik meniti di bibir bos-bos....haihhh~ susah jadi orang penting ni....haha..bukan orang penting sangat pun....wuu~ I kena buli sebenarnya....ah lantaklah...kita kerja kerana Allah.Selebihnya kita serahkan pada-Nya..ye tak?:)

Bila dah cuti-cuti Malaysia ni...kehidupan ku terisi dengan FOOD.Yes!!Food.Heaven ok...hari-hari gi makan breakfast tempat yang best. Nasi Lemak LowPiak la...Lontong Mak Ani la...Mee Ali Pekak la...roti canai Tasik Y la...Nasi Lemak Kg Merdeka..Eh..macam2 la...Lunch plak Nasi Beriani Mat Syah...Mat Bond la..Asam Pedas Ali la..Petang pulak Mee Hoon Hailam Jeng Kwan..Nan Tandoori kt tempat bubur sedap.Owh...Heaven!!Itu belum lagi cite pasal ABC and cendol kat tempat favourite...haha..Sape yang rajin layan aku?Mak ayah aku la...Laki I belum start cuti lagi...kalau dia pun cuti 2 weeks awal I lagi suka...hehe...Laki aku cuma layan aku masa weekend jek masa dia balik BP. So kehidupan aku selama 2 minggu tu pagi-pagi konon2 aku akan exercise kat Tasik Y.Errr...Exercise la sangat kan...so lepas dah cuci mata observe setiap orang kat Tasik Y tu, kiteorg pun pegi breakfast makan best2....Alasan : baby yang nak makan!:)

Errr...bila dah asik melantak jek ni..maka bila pergi KK Pesta or jumpa O&G aku kat Pantai mesti kena bebel...Doc la selalu bising sebab setiap kali scan baby, berat makin naik.Dia risau nanti baby besar sangat aku tak ble normal..Ish Doc ni...Doc risau I pun risau la..Tapi kejap jek la...diet skit then makan lagi lalalallalalalala~ 

Bila dah nak due...cuti 2 minggu ni asik-asik kena gi check-up kat KK Pesta and Pantai.Boring~ Asik-asik nak kena amik urine test. KK Pesta tu toilet dia tak best. Dengan perot yang comel ni isk...memang rasa nak bawak jek urine dari umah then bawak ke KK..Huhu...Dah le perut asik rasa senak jek...sakit ok!!Rasa tak selesa jek..tapi bila makan I rasa lupa plak kat sakit tu....hehe..

Laki aku start cuti 3 hari before aku due. Kami sempat nengok movie lagi haha. Kalo terveranak kes naya jek kan...enjoy katak betul kteorg masa tu. makan. jalan. makan. jalan.

tunggu punya tunggu punya tunggu... hari yang patutnya aku veranak tu budak bertuah ni x mau kuar-kuar jugak. Makanyaaa... jeng jeng jeng jeng.. hehe. Doc kat Hosp Pantai bagi masa a week jek. Tak kuar jugak itu budak bertuah kita bagi paksa sama dia. Induce la apa lagi. Haha. Ok risau.

Makanya..bila lagi seminggu tu encik suami pun on 29th Sept 2012 ( Sabtu) pun balik semula ke Johor and plan akan turun balik BP on 3 Oct 2012 (Selasa)

Sesungguhnya perancangan Allah itu yang sebaiknya. Ahad pagi (1 Oct 2012) dalam pukul 4.30 am aku dah mula rasa sakit perot yang amat sangat. Rasa nak verak ok. Memulas2. Macam peod pain pun yek. Serba tak kena. Ok ni ke contraction? I keep on counting the time. Kemain kira. Pakai hp bagai. Entah poyo jek kan. Last2 counting ke mana aku ke mana. Dalam sakit2 tu aku sempat gak mandi. Sempat gak solat subuh. Then lepas solat tu siap boleh call encik suami. Rasa sakit. Maybe kejap lagi g le kot hospital. Eh relax la sangat kan... siap sempat breakfast lagi kat rumah walau dalam sakit-sakit tu. Then 7.30 am. ok enough. Rasa kena pergi hospital ni. Semua barang2 baby and aku dah pack siap2 so bawak jek terus. Ayah n mak ku tolong hantar ke hospital.. Nasib hospital dekat. Tapi dekat-dekat pun ku rasa jauh. Sebab ayah aku bawak keta slow motion jek rasanya time tu haha..

Sampai-sampai hospital dalam keadaan sakit contraction tu siap gi naik sendiri lif bagai pergi level org bersalin. Nth level berapa ku dah lost. Haha. Nurse suh aku g toilet untuk buang segala yg aku rasa sekali aku ternampak darah sikit. Oh my!! Cuakkkkk...

Bagitau kat nurse. Nurse trus instruct suh gi labor room (around 8 am) and tadaaaaa... haha... aku sempat suh mak aku call Haizam and pandai2 ko la laki...  sambil2 kat labor tu... tunggu doc kot. Nurse keep on berbual dengan aku. Tanya menu apa aku nak makan bla bla bla.. Tanya nak room 1 katil ke or sharing bla bla bla.. aku tengah sakit kottt haha so no mood at all. Rasa nak guling-guling jek sebab sakitnya macam period pain weh. Tak tipu... sambil sakit sambil tu aku recite doa nabi Yunos. Lailahailla anta subha naka inni kuntum minozzalimin..

Unfortunately mak aku tak dapat teman kat labor. Nape nth. Procedure rasanya. Tapi masuk kejap-kejap boleh la. Sempat lagi aku diberi minum Milo. Bagi tenaga katenya hehe. Air zam-zam ke yasin bekal pun nth ke mana. Ku pasrah aje la... Dah rasa macam nak mati weh..

Around 9 am. Doc ku datang. Dia cek. 8 cm weh dah bukak.. Terkejut dia. Sebab dia predict aku kan 1st child so suppose lambat sikit kot bukaannya. Entah la. Lantak ko la doc. Dia suh aku push if rasa nak push. Aku like err noob ar haha. Konon practice nengok youtube bagai pigi daaaaa Ned. haha..

Then doc tanya.

"Where is your husband?"

 Aku like, "It's ok Doc. He's otw. I'll try to push without him "

Makanya bermula la proses meneran yang perghhh!! Azabnya la hai.. aku cuma ingat pesan mak aku. Jangan angkat bon bon if tak nak terkoyak besar. Huawaaa...

2-3 push tak success jua. Then ramai-ramai nurse keep on bagi support kat aku.. bagi technique pernafasan yang betul bagai... aku pun follow jek la..haha..

Then tadaaaa.... my King pun arrive (around 9.40 am) dia terus amik posisi sebelah aku then pegang tangan aku cakap awak push jek ok. Abang dah ada ni..... 2 kali jek push seingat aku... alhamdulillahhhh... berdebus2 rasanya lepas tu.. Doc cakap wah husband datang terus you bersemangat kan..

9.56 am. 1 Oct 2012. 

The arrival of Muhammad Naseem bin Kamarul Haizam.

Alhamdulillah.


Nikmat Allah yang priceless.

Around 3-4 months of him.


No comments: