Thursday, September 13, 2012

Ramadhan Year 2

Alhamdulillah, tahun ni dapat lagi merasa berpuasa bersama yang terchinta..Paling rasa best sebab tahun ni 1st time experience berpuasa with the baby inside my tummy. Totally new experience. Since 1st time, so banyak la menanya experience orang lain. 

Overall kawan-kawan semua bagitahu berpuasa masa tengah pregnant ok jek. Aku bukan apa. Sepanjang pregnant, memang asik lapar jek. Bila lapar mula la kan nak muntah-muntah sebab perut dah masuk angin. Kalau tak, takkan berat aku meningkat bak juara!! Huhu..

Sampai laki aku cakap, "Awak memang takde ngidam-ngidam on certain food. Tapi awak mengidam semua benda. Semua benda awak nak makan...sangat lah pelik and penat gak abang melayan awak" 

Haha..yela..mana tak nya aku makan sikit dah merasa dah food pastu nanti rasa kenyang apa lagi, encik suami la yang tolong abiskan sebab tak nak membazir..Ngeh..ngeh..ngeh...

Tapi encik suami dah pesan. Kalau rasa tak tahan sangat boleh jek buka. No hal. Jangan seksa diri and the baby. Baiklah..Tapi kalau boleh memang nak berpuasa sebulan penuh. Susah nanti nak qada' balik puasa dengan bayar fidyah.

1st day sahur aku kat Johor. Seperti biasa bangun la siap-siapkan food semua around 4 am macam tu. Aku masak? Hee~ mana ada..panaskan jek lauk yang dibeli. Encik suami memang dah biasa makan nasi masa sahur. Aku plak family aku dah biasa makan benda ringan-ringan jek macam nugget ke roti ke masa sahur. Tapi demi kasih sayang ku terhadap suami, aku masak gak le nasi then lauk dah standby beli siap-siap so panaskan jek...Pastu kawan pesan minum susu banyak (yucksss!!) , air masak then kurma untuk energy. Itu aku buat lah. Yang susu..buat tak tahu jek...huhu...

This year mcm last year gak. Kami laki bini jauh lagi. Jumpa every weekend jek then time tu la kiteorg spent time buka and sahur sama-sama. Time buka jek kalau ada mood baru aku masak. Tu pun sebab macam tak sampai hati nak bagi laki makan air tangan orang lain. Walaupun dia jenis tak kisah..tapi entah eh. Tetiba rasa nak masak untuk dia..so tu masak gak buka walaupun simple jek. And alhamdulillah walaupun tak dapat nak merasa sebab puasa kan...cukup plak rasa lauk-lauk yang aku masak untuk buka....

Kadang-kadang kiteorang buka kat luar. Kalau macam dia kena keje weekends, so nanti petang2 dah nak buka tu aku drive gi tempat keje dia then kidnapped dia jap utk buka kat luar. Paling senang buka kat area tempat keje dia kat Stulang tu..So tu yang kiteorang melayan seafood kat Sayam ni...hee~

Sayam seafood @ Stulang captured with hp ayam :)

Abaikan pipi ku yang "gebu" itu..mcm letak baking powder jek kn..huhu..

Tetiba nak senyum mcm tu kan dia ni..haishhh~


Ni bukan saya yang ngidam. ni bapak budak yang order.sekian

Order 2 ekor. Tapi speechless bile nengok byk gile!!Huhu..

Steam fish.Nyonya kot...lupa~



Butter fried prawns~ :)

Kangkung goreng belacan~

Kerabu sotong~
Masa bulan puasa ni..aku tak dapat nak puasa full. 2 hari terpaksa buka awal. Sebab demam. Jangkit laki ku..memang teruk sangat la aku demam and flu. Memang tak larat sangat. Sian baby..nak makan ubat pun takut effect kat baby. So makan ubat yang tak kuat jek...Nasib la 2 hari jek aku demam...Apapun, alhamdulillah syukur sangat-sangat diberi kekuatan untuk merasai experience berpuasa masa pregnant.

No comments: